FinnBull tarina


FinnBull Combi ajo- ja hakkuukone on yli kolme vuotta kestäneen kehitysprojektin lopputulos. Sen liikkeelle paneva voima oli metsää säästävän ja koneyrittäjälle kannattavan koneen puuttuminen suomalaisesta tarjonnasta.


Matkan varrella ovat tulleet tutuksi monet perustellut näkemykset ja vahvat mielipiteet, jotka ovat tyypillisiä suomalaiselle metsäkeskustelulle. Löytyy niin mönkijäkansaa kuin vannoutuneita traktorimiehiä.


Mikä tahansa laite, jolla pyritään niin laajaan monikäyttöisyyteen, kuin traktorin ja mönkijän kohdalla on tapahtunut, on loputon kompromissi. Kompromissit sopivat huonosti metsään, missä kivet ja kannot asettavat koneen jatkuvasti alttiiksi mekaaniselle rasitukselle. Tuulenkaatojen ja muutaman kymmenen hankintamotin ajoon monikäyttöiset laitteet toki soveltuvat, kunhan työajalle ei aseteta suuria tuottavuusodotuksia.


Aito metsäkone on suunniteltu vain metsässä tapahtuvaan työhön. Se on valmistettava kestämään tuhansien työtuntien rasitukset. Runkoon tarvitaan kulutusterästä ja ainepaksuuksien on oltava reiluja.


Koneen voimansiirto on sen tärkein yksittäinen tekninen kokonaisuus. Vastaavasti hydrauliikka-, sähkö- ja ohjausjärjestelmät muodostavat sujuvan ja keskeytymättömän työskentelyn perustan.


Käytettävyyttä, luotettavuutta ja pitkäikäisyyttä ei ole mahdollista rakentaa halpatuotteiden tapaan. Laatu maksaa ja konevalmistajan haaste onkin pitää metsäkoneen hankintahinta järkevällä tasolla.


Kun vaatimuksesta luovutaan, nähdään kehitys, mikä vaivaa metsässä tapahtuvaa työtä meillä Suomessakin. Metsää hakataan kansainvälisten valmistajien kehittämien suurten ja kalliiden koneiden ehdoilla. "Keppejä" korjataan yli miljoonan euron koneketjulla - tämä ei voi olla kannattavaa puuhaa.


Pienten ja suurten metsäkoneiden välitila on täyttämättä ja tähän kokoluokkaan on suunniteltu FinnBull Combi. Koneessa yhdistyvät yhteiskunnassa voimistuvat vaatimukset metsää säästävistä harvennushakkuista ja koneyrittäjien asettamat tuottavuusodotukset.


Myös suurten metsäyhtiöiden odottaisi kiinnostuvan nykyistä enemmän raaka-aineensa hankintaan käytettävästä konekalustosta.